onsdag, februari 15, 2012

Vacker i andras ögon, något annat i sina egna ögon.

Den här fina Otto.
Jag är nog ganska sparsam när det kommer till bilder på mig själv. Dels för att jag aldrig tar några eller när jag väl tagit någon så är jag otroligt onöjd med hur resultatet blev. Jag skulle kunna säga ärligt och sant att jag faktiskt inte är tillfreds med hur jag ser ut. Och det är möjligen ingen världsnyhet att en kvinna inte är nöjd med sig själv. Men jag menar bara att det är himlans tråkigt och inte kunna få vara nöjd med sitt yttre. När jag ser mig själv i spegeln ser jag bara en mängd olika fel. På något sätt skulle jag faktiskt vilja ändra synen på mina egna ögon och inse att det inte bara är en massa kroppsliga fel utan att det är något som är vackert, fint, snyggt, och värdefullt. Det känns som att en bröstoperation är tio gånger enklare att genomföra än att ändra sin syn på sig själv. Att lära sig uppskatta sig själv. Hur går man väga till då månntro?

Eller kan det vara så att det har med ansträngning att göra? Någon större ansträngning till att ändra min syn på mig själv gör jag ju inte. Vilket kan ha en orsak i att jag till viss del är allt för bekväm med att ändra på något som varit så "självklart" en lång tid. Jag är tjugofyra år och ser på mig själv med dömande tonårsögon. Det känns som att tiden är kommen till att borsta av personligheten med dysterheten från svunnen tid och inse att det är dags för förändring från insidan och ut. Försöka leva med min ålder och inte fastna i ett tänk som inte klär mig längre. Hitta nya saker som jag kan personifiera mig med. Ändra mitt synsätt och mitt tänkande. Göra en ansträngning till att fixa mitt hår tre minuter längre än vad jag gör. Klä mig i något som jag vanligtvis inte brukar klä mig i. Lägga till en ny färg i vardagspaletten. Eller varför inte ta på sig ett par utav mina finaste örhängen? Skriva en lista varje dag om 10 positiva saker som jag gjort eller varit med om. Och kanske använda mascaran som samlar damm i mitt badrumsskåp. Mental rensning. Ut med det gamla och in med det nya. Lära sig att ta tag i saker. Motion. Lära sig att skönheten ligger i hur man mår inombords. Inte i hur man försöker spackla över sprickorna i fasaden. Att göra ett arbete grundligt och från början motverkar sprickor i fasaden. Att lära sig uppskatta sig själv bottnar nog i hur man arbetar med sig själv. Jag ska nog våga mig på en ansträngning mot förändring.




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...