onsdag, oktober 12, 2011

Naturvetenskaplig syn och religion

Eleven tittar på läraren och säger högt och tydligt "jag tror inte på bigbang.."
Är detta vad som kallas kulturkrock? I vårat svenska naturvetenskapliga samhälle där den kristna traditionen i läroplanen blivit utbytt emot naturvetenskaplig syn på samhället. Vikten läggs vid att våra barn ska bli allmänbildade visionärer och kunna skapa sig egna uppfattningar om saker och ting. Men, krocken förblir. Med alla dessa olika nationaliteter som bosatt sig i vårat vackra Sverige delar inte vårat svenska ideal på religion eller naturvetenskap. En halv klass, med barn som är födda i Sverige men som har en annan etnisk bakgrund och en annan religion än vad resterade svenskar som är kristna ateister. I samma rum ska alla olika nationaliteter med olika religioner lära sig naturvetenskap. Om hur jorden uppstått, stjärnor, solar och månar.. Och ingenting utav våran naturvetenskapliga syn går in hos barnen. Att religion och naturvetenskap är två vitt skilda världar förstås inte. För det går inte spåra rester utav The Big Bang enligt den 16åriga pojken. För det var Gud som skapade jorden.

Att vara lärare innebär att lära ut det som krävs av läroplanen. Men hur kombinerar man det när det blir en sådan här kulturkrock?

1 kommentar:

Mathilda sa...

Åh! Intressant... Det har jag också funderat på men jag har inte riktigt det problemet eftersom jag inriktar mig på svenska och historia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...