måndag, augusti 01, 2011

Det börjar krypa sig inpå..

Sommaren är snart slut. Och med det innebär det att mitt vikariat snart tar slut det också. Den där paniken och ångesten börjar dra över mig med all sin rätt. Halva dagen har spenderats på arbetsförmedlingens hemsida och jag har sökt febrilt efter arbeten som jag skulle kunna utföra. Dessvärre hittade jag inte ett enda ett. En undersköterska är tydligen inte i behov just nu, någonstans, i hela jävla östergötland. Jag känner mig arg på människan ifrån kommunal som predikade om att undersköterskor kommer vara så eftertraktat och att vi alltid kommer vara i behov av dom. Men inte ger det jobb för det. Dom verksamma undersköterskorna jag känner till kryper på knäna på sina arbeten. Just för att det är brist på vikarier. Men det stör inte cheferna. På knäna ska vi gå, som hundar. Och underlätta arbetet och behålla friska människor som kan jobba länge är överskattat. Slit och släng varor är vi. Jag blir faktiskt förbannad.

Men hur arg jag än blir på systemet så ger det mig inget jobb. Kan sitta och vara hur arg som helst på att det finns vårdbiträden som har fasta tjänster fast det finns massor med undersköterskor som är arbetslösa. Självklart har det med arbetslivserfarenhet och göra. Men främst en pengafråga. Billig arbetskraft är bra arbetskraft. Men hur jävla många kronor är det egentligen. Kvalité på vården idag är överskattat. Och jag är en jävla bitterfitta just nu. Just nu när jag tänker över det så blir jag bara upprörd. Och det har jag rätt och bli. Men som sagt. Det ger mig inget jobb om jag nu gnäller.

Frågan är, om systemet är rätt. Eller om det bara är jag som har skeva förväntningar på vården idag.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...