tisdag, juni 14, 2011

Förändring utav en stillastående dröm?

När jag gick andra året på Träteknik -möbel & form på Anders Ljungstedtska Gymnasiet i Linköping fick jag en mindre uppenbarelse. Jag hade en förkärlek till trä och praktiskt arbete. Men ändå kändes det inte rätt. Och då, från ingenstans, fick jag visionen om att bli barnmorska. Jag gick klart mitt andra år och till hösten så började om från början på Omvårdnads programmet i Norrköping. Men planen var klar. Jag hade ett mål och jag satte riktningen emot det.

Men satan i gatan vad planen bet mig i arslet.
Och jag blir så förbannad. Hur svårt ska det vara och kunna få ett godkänt i MaB-kursen?
Tydligen skitsvårt.

Jag tänkte när jag tog studenten att jag inte skulle vara så naiv som alla andra. Jag hade ju barn och hade en ganska realistisk bild utav verkligheten och alla motstånd man kan möta på vägen. Seriöst, skrattretande tanke! Jag var precis lika naiv som vilken annan artonårig student. Trots att jag var tjugotvå. Planen efter studenten var att jobba sommaren som undersköterska, plugga MaB på komvux en termin och sen vara startklar inför högskolan. Detta är precis en sådan där naiv tanke som jag tänkte att jag inte skulle ha.

Idag, två terminer efter studenten, sitter jag här utan ett MaB-betyg. Eller ja, det är nog ett ig kan jag tänka mig? Så ett betyg har jag ju i vilket fall som helst. Men för ett ig köper man ingen champange!

Såå.. NURÅ?! På ren östgötska.
Tja, det är frågan det.

I högstadiet funderade jag på att bli lärare. Jag funderar fortfarande på det. För det bästa med att studera till lärare är att det inte är ett krav på b-kurs i matte. Beroende på vilket ingångsämne man väljer. Så man får fördjupad kunskap i tre olika ämnen, på 4,5 år för klasser 7-9. Så kanske är detta ett alternativ? Fast jag kan ju inte ansöka förrens till våren. Då dom bara tar in på hösten. Med andra ord, så kan jag försöka med den efterhängsna kursen ändå. För att bli lärare på 4,5 år så kan jag bli barnmorska. För att bli sjuksköterska är 3 år och sedan påbyggnads utbildning på 1,5 år.

Det är nog bra och ha lite olika alternativ på vägen. Så behöver inte allt kännas skunk när det inte blir som man tänkt sig.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...