måndag, juni 20, 2011

Ekologiskt, miljövänligt, naturligt och svanen-märkt.

Här sitter jag en måndagskväll och läser bloggar om diverse livsstilar. Främst har jag läst om hår. Och då lockigt hår och vad som är bäst och göra och vad man helst ska undvika. Det tycks vara fler med samma hårtyp som jag som faktiskt finner håret som ett rent helvete - bara för att man gör fel. Fel produkter, fel typ av tvätt, fel typ av klippning etc. Hamnade lite på "no poo"-trådar och fann det väldigt intressant. Helt plötsligt läser jag om, nästintill fanatiska människor som verkligen går in med tvåhundra procent i vad dom använder till vardags. Det kan jag tycka är helt okej. Om inte annat är det väldigt bra tips dom kommer med. Plus att dom inte alls ser ut som hemlösa människor bara för att dom använder ägg i håret och inte schampoo. Känsla och tycke kan man komma långt på.

Speciellt i dagens samhälle så värderas ekologiskt och miljövänligt väldigt högt. Och jag håller med om att det är viktigt. Personligen är jag kanske inte jätte bra på det, men jag har det åtminstone i bak huvudet och tänker till lite extra med vissa saker. Samtidigt som att det är bra att det lyfts fram med diverse fakta om allt detta cancerframkallande ämnen som finns i stort sett allt numera. Så känns det lite som att motparten som helt är för schampoo, sköljmedel och deoderanter är smått hysteriska med argument som "vi måste ha dom!". Och att det därför ska gälla alla. Vi ska tänka så mycket på våra medmänniskor, men att värna om miljön och inte tvätta med sköljmedel är konstigt. Jag menar, kan inte omtanken gälla allt och alla? Om vi ska vara så petiga alltså.

Personligen skulle jag vilja köra på ekologiskt rakt igenom. Men klart man fuskar. Jag är inte mer än människa.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...