onsdag, april 06, 2011

Ungar och deras synsätt

Titta vilken söt unge jag har! Helt galet. Självklart kan man bli galen på henne också. Fast det är mer förskolans fel än hennes fel, hon är bara ett barn och blir lärd av oss vuxna och andra barn. Men jag har en känsla av att förskolan här är lite förtjusta i kön. Speciellt skillnaden mellan pojkar och flickor. Vilket gör mig djupt upprörd faktiskt. För mig är det barn, det är barn hela vägen upp till den åldern då dom säger något annat. För min snart treåriga dotter så är det pojkar och flickor. Visst, jag är inte perfekt. Kön är olika, på alla människor. Men jag tycker inte att det är könet som avgör personen - om personen säger annat. Men det är dumt att lära barn och vara så trångsynta i sådan ung ålder. Det tycker jag verkligen. Och min bestämda lilla dam är ju flicka. Vilket hon skriker när jag försöker förklara att hon är ett barn. Bestämd och envis, nyckelord när det kommer till min avkomma. Är det så svårt och låta barn få vara barn? Inte en hop med särskilda benämningar? Pojkar och flickor.. Kan dom inte få vara något annat är prinsessor och poliser? Jag vill att mitt barn ska vara ett barn. Jag vill att mitt barn ska se massor med andra barn och inte bara de vuxnas könsroller.

Och ja, min unge är astuff i sin backslick.
Och ja, det verkar som att min systemkamera sjunger på sista versen.
Och ja, det gör mig ledsen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...