onsdag, november 03, 2010

En vanlig planta?

"Sådär kan du inte se ut", tänkte jag tyst för mig själv och nöp bort dina svaga solblekta blad. Nu var det inte mycket för världen att blicka på. En simpel pinne och en näve smuts, i en brunfärgad plastkruka. Vad kan en ynklig pinne som denna åstadkomma egentligen? Men då tänkte jag såhär, dig ska jag ge en chans. Även om det inte är så mycket för världen så syntes det att du hade mycket och tillföra. Långsiktigt, men vi alla måste ju förbereda oss innan vi visar oss i våran fulla prakt. Jag såg att du hade det inom dig. Och med lite tid så syntes det även på dig, att du hade något att tillföra. Att du ville visa dig återigen. Men, alla har vi våra motgångar. Vi slås ned mot marken, bejakar en smutsig botten som vi tror att ingen någonsin har sett. Vi ligger i lä, inväntar rätt tid, rätt stund att sätta oss på knä. Huvudet nedsänkt emot en smutsig grund som vi nu vant oss vid. En vilja som är så stark inom oss alla gör att vi i sinom tid vågar blicka upp ifrån den smutsiga grunden. Som gör att vi vågar lyfta blicken. Som gör att vi upptäcker vad vi har omkring oss. Allt man vill är att få revansh. Viljan lyfter oss mer och mer och innan vi ens vet ordet av så är vi uppe på fötterna. Då är marken där den skall vara, under våra fötter. Men motgångar möter alla. Åtskilliga gånger så tar man sig kanske inte upp på fötterna till fullo innan man slås ned emot marken ännu en gång, mot smutsen som inte gör sig naturlig i våra ansikten. Men vi kan komma igen när vi väl bejakat, tänkt igenom, omgrupperat och sprudlar av vilja. Jag är nog helt säker på att min vän plantan, kommer ta sig igenom denna kris som uppstått. Jag känner av viljan. Plantan kommer att komma igen. Det krävs bara tid och uthållighet. Det gäller även oss människor. Vi alla vill få en chans till, när vi står där helt utblottade emot världen som om vi aldrig tillfört något i våra liv. Vi har alla något att tillföra. Så en enkel blick emot ett förvrängt yttre bör inte leda dig på villovägar. Vi kan, om vi får en chans. Ett uns med andrum och vi kommer igen, precis som plantor.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...