fredag, november 26, 2010

Fenomen

Tänkte jag skulle dra upp ett fenomen som jag såg för många år sedan. (oj, många år sedan? hur gammal är jag egentligen?) Jag var väl i runda slängar runt 18 år kan jag tänka mig. Mormor, mor och jag befann oss på Ikea i Linköping. Och som man gör när man är på Ikea är att springa runt och hitta en massa onödiga ting som man fastnar för men egentligen inte behöver. Och när man väl hittar den där perfekta saken som man fortfarande inte behöver så vill man gärna att någon kommer och meddelar en åsikt. Jag vet inte om alla gör såhär, men jag gör fortfarande så. Jag skriker alltså "MAMMA! TITTA!" som ett barn. Fast inte lika gällt? Eller jo, det är det säkert. På Ikea springer det ofta runt en massa familjer. Med andra ord, det finns hur många mammor som helst. Och det fenomenet som jag stötte på då är detta, även om jag var hundra meter ifrån min mamma och ropar på henne så svarade alltid rätt mamma. (min mamma alltså) Och det är ju bara för häftigt! Jag menar, namnet mamma är ju lite utav ett universal namn. Det är många som kallas det. Så egentligen, när man ropar mamma, borde alla reagera, för alla är mammor. Men mammorna reagerar endast på sina barns rop. Det om nåt är så himla häftigt.

Det hände idag igen när jag gick med min mamma på Ica. Hon sprang iväg som vanligt och jag hittade något som jag ville visa antagligen och så ropade jag på henne och stannade och svarade mig. Det befann sig hur många kvinnor där som helst. Men just min mamma hörde mig. Fantastiskt! Jag kom av mig och kom på detta fenomen som jag skriver om just nu. Vi gick där med mammas väninna också. Mitt i alltihopa blev jag så frustrerad att någon säger "Michaela" om och om igen men jag ser inte vem det är som ropar de. Min mamma skrattar åt mig. Hennes väninnas dotter var med och hon heter också Mikaela. Hon säger sen att alla mammor hör sina barn, men när mammorna ropar på sina barn är det alltid fel barn som svarar. Det är också ett fiffigt fenomen!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...