torsdag, oktober 28, 2010

Sting

Visste ni att getingarna fortfarande lever? Jo, det gör dom. Såhär i slutet av oktober. Dom, eller ja, en geting, tycks missuppfattat livets mening på nåt vänster. I vilket fall som helst så skulle jag lämna av Nico på Förskolan. Varv en en annan dagis-unge påpekar att det är en geting vid grinden. Hur, vet jag inte, men getingen tycks ha gosat sig mellan mig och Nico när jag bar henne och på nåt vänster så stack getingen Nico på kinden, straxt vid örat. En geting stack mitt barn! I OKTOBER!

Det blev ingen Förskola för den lilla damen. Hon blev hur ledsen som helst. Så vi åkte hem till mormor istället och baddade med Treo och satte Lejonkungen-plåster och åt bullar. Jag är lugn, när det händer saker. Men just geting-stick kunde jag inte riktigt fixa. Så jag var helt yr. Halva ansiktet typ svullnad och hon blev rödflammig och jag trodde hon skulle dö. (efter Treo och annan salva så gick allt ner.. men ändå, känslan, nej fy sjutton..) Efter en timme ungefär så åkte vi vidare mot staden. Men ungen överlevde och mamma lugnade mig med att barn oftast inte reagerar på första sticket. Jag har dock aldrig blivit getingstucken. Så jag visste ju inte hur de kändes eller vad jag skulle göra? Tur att andra har koll ibland.

1 kommentar:

Anonym sa...

Första geting sticket kan bli en mardröm. Min mormor är jätte jätte allergisk. Hon fick sitt första getingstick när hon vad 55år, så hon visst inte att hon va allergisk, Men hon va nära på att dö. Ute o plockade svamp i skogen och blev stucken.... Det jag ville komma till är att det var bra att din dotter fick sitt första getingstick tillsammans med sin mamma, symtomen kommer fort och kan vara svåra att missa av en dagisfröken som har massa andra marn att ta hand om. Symtom: yr, illamående, tillslut blir man förlamad och synen försvinner (tillfälligt)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...