söndag, juli 25, 2010

Fick en förfrågan om receptet på nougatrutorna. Klart receptet inte är hemligt!

Nougatrutor
ca 4o st

Detta behövs
300g smör
9 dl havregryn
2 dl sötmandel
1 tsk bakpulver
2 dl socker
1 ägg
200 gram nougat

1. smält smöret och häll sedan i havregrynen, rör om och låt de svälla tills havregrynen blir mjuka

2. hacka mandeln och blanda i socker och bakpulver.

3. vispa upp ägget och bland sen i de i mandelblandningen. rör sen i havregrynsblandningen och blanda tills de blir en jämn massa.

4. tryck ut i långpanna (20x30cm) med bakplåtspapper. grädda i mitten av ugnen i 15 minuter

5. hyvla nougaten över den varma kakan och gör fina mönster med en gaffel. låt svalna helt innan du skär kakan.


Okej, jag gjorde inte riktigt som de stod i receptet.
Dessutom stod de inte gradantalet på ugnen heller. Så jag chansade på 100 grader i 15 minuter. Eller ja, 15 minuter plus lite till. Diskade medans den var i ugnen, men den tog inte skada för att den vänta lite. Och de där med måttet på ungsplåten gick jag inte efter heller. Ska jag mäta med linjal? pfft. Jag tog en plåt med höga kanter och så sket jag i bakplåtspappret. Det gick ändå! Dessutom, nougaten. Vadå hyvla? Gick enklare och klicka ut nougaten och så smälte de och så bredde man ut den och sen så gjorde man konstigt mönster. De gick de med!

God blev den ändå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack :) Det ska jag absolut pröva!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...