måndag, november 23, 2009

Smidiga Sixten

Idag hade vi lite praktiska övningar på läkemedelskunskapen. Vi skulle testa och ge injektioner i.m. s.c. och i.v. (inra muskelärt = i muskeln, sub cutant = under hunden och intra venöst = i venen) Det gick ganska bra. Förutom att jag och en klasskamrat missade att byta kanyl efter vi dragit in "läkemedlet". Att sticka någon med en sån tjock kanyl vore lite elakt, får jag ju erkänna. Men de gick som smort. Förutom att när jag var klar och skulle lägga ifrån mig allt och ta bort kanylen ifrån sprutan så fick jag inte bort skiten. Man sätter på skyddsplatsen och sen skulle man vrida bort den på nåt vänster. De gick inte alls. Jag fick bort skyddsplasten men inte kanylen. Sen tog jag i allt för mycket och slant med hela skiten och så råkade jag snitta mig själv. Smidigt va? Lite ont gjorde de. Vasst som satan var de! Men de var inget farligt, inget som inte ett plåster kan lindra. Men jag är blå om fingret nu och de ömmar lite. Men jag antar att övning ger färdighet. Nu vet jag ju hur man inte ska göra. Det är ju alltid nåt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...